St. Nicolaasintocht Ter Heijde aan Zee

De weergoden waren het kustdorpje gunstig gezind op 24 november, de voorspelde regen bleef uit. Mede daardoor kan de Sinterklaasorganisatie van de Dorpsvereniging Ter Heijde aan Zee terugkijken op een geslaagd evenement.

Rond 11 uur maakte Sint Nicolaas met zijn gevolg haar opwachting op het bordes van het Fletcherhotel Elzenduin. In de voorgaande nacht was het Spaanse gezelschap per boot afgezet,  vlakbij de strandopgang van de Strandweg. Wethouder Piet Vreugdenhil verwelkomde Sint Nicolaas en zijn zwarte Pieten met mooie woorden. Daarvoor had onze wethouder  de grote menigte aan belangstellenden welkom geheten en zong hij uit volle borst diverse Sinterklaasliedjes mee. Na dit hartelijk welkom begon de bonte optocht door het dorp heen onder aanvoering van de Maranto’s en de Pietenkapel de Roettoeters. Het was een schitterend schouwspel zo door de straten van Ter Heijde heen.

Na een klein uur zat de optocht er op en werden de prijzen van de kleurwedstrijd door de Sint persoonlijk aan de dolgelukkige winnaars uitgereikt. Daarna werden er nog
wat liedjes gezongen en kregen de aanwezige kinderen die een kleurplaat hadden ingeleverd een versnapering aangeboden. En toen was het al weer gedaan met de Spaanse pret en ging iedereen met een goed gevoel huiswaarts.

Dank aan het adres van de vrijwilligers van de Sinterklaascommissie van de Dorpsvereniging o.l.v. voorzitter Maarten Dijkhuizen, de warme gastvrijheid van het personeel van Hotel Elzenduin, het bezoek van de wethouder, de sponsors, die financieel en in natura, haar steentje heeft bijgedragen, de Zwarte Pietenband en de majorettegroep van de Maranto’s.  Maar ook Ton van Bergen, die zelf aanwezig was om met zijn secondanten het rijtuig met onze Sint en Hoofdpiet te begeleiden door het dorp heen en niet te vergeten u en jij als bezoeker van deze geweldige 26e  editie van de “Optocht van Ter Heijde aan Zee”. Een traditie die hopelijk nog jarenlang zal plaats vinden in deze kleine Kern van Westland. Bijna geen middenstand en toch een geweldige optocht door het dorp. Allen graag tot volgend jaar op zaterdag 23 november 2019. Zet hem al vast maar in uw agenda.

Aart Maat