Verslag van het optreden voor dorpsvereniging Ter Heijde op zaterdag 30-06-2018

De weergoden waren de dorpsvereniging en ons zeer gezind en dus gewoon op de fiets gegaan. Daarvoor waren er ook genoeg parkeerplaatsen op De Heij. Gelijk komen je kennissen (en dat zijn er best wel veel voor mij) op me af en werd alles weer ff bijgepraat. Je weet wel hoe dat gaat. De mensen van het geluid waren alweer vroeg in touw en alles stond al op zijn plek.

09.20 uur. Was allemaal al uitgetest dus wie doe je wat. Alle benodigdheden en weetjes werden met het bestuur van de dorpsvereniging bepraat en alles was weer geweldig voor elkaar De medewerking met elkaar, daar kan je echt op bouwen. Om ongeveer 10.20 uur gingen we beginnen met lied nr. 1-Het Westland hoe het vroeger was. Er werd aandachtig naar geluisterd en vervolgens gingen we verder met-Laat de zon in je hart. De stemming zat er gelijk al goed in maar ik had ook niet anders verwacht. De mooiste jaren die komen nog was aan de beurt en velen zongen het refrein al mee en dat geeft aan hoe de sfeer er altijd is.

Als je dan verder gaat met- Als de nacht verdwijnt, dan weet je wel hoe het loopt. Alles en iedereen zingt mee. En toen was het lied er wat iedereen goed kent, maar niet hoe wij dat zingen met een sneller tempo. Waarom fluister ik je naam nog. Heb daar vele reacties op gehoord. Dat kende men niet in dit tempo maar men was vol lof.

De zon speelde een grote rol vandaag in ons optreden. Allereerst de warmte die ze gaf en verder werden er 2 liedjes over de zon. Het 2é lied was genaamd-Eens dan schijnt voor jou de zon en was ook weer een geheide kraker. Hij was maar een clown was aan de beurt. Natuurlijk kent iedereen dit lied maar er zitten dan ook drama’s in verwoordt. Zijn hele leven wordt  onthuld en dat zing je dan met ups en downs. Daaropvolgend brachten we Westenwind en dat kent men op Ter Heijde wel. Hebben ze genoeg gehoord van de Vismaatjes.

Nu we de Vismaatjes toch ter spraken brengen, jammer dat ze er niet bij waren. Gebeurd niet veel maar ze hadden een optreden verder in het land. Toch mis je ze dan wel, vind ik. Gaan we weer verder met- De nacht is nog zo lang. Een geweldige meezinger wat men wel liet horen gevolgd door nog zo’n geweldenaar-Eviva España waar iedereen dan ook vol op aan meedeed. Komt daar dan nog eens-Jij denkt maar dat je alles mag van mij, achteraan dan weet je het wel. Dan zijn alle remmen los en is er geen houden meer aan.

Dan gaan we weer verder met-twee armen en een zoen is er wederom geen houden aan. Dan moeten we natuurlijk ook weer een liedje zingen waar men in dit kustplaatsje veel mee te maken heeft gehad. Een lied over de zee. Heb ik jou verloren is het voorbij kent dan ook iedereen wel en werd dan ook krachtig meegezongen met daar achteraan-Als je gaat, van Marianne Weber. Er zaten nog maar weinig luisteraars stilletjes op hun stoel.

Toen hadden we volgens mij wel een lied wat een grote verrassing bracht nl.-Het leven zingt sirtaki, van Jan Smit en zijn kameraden. Wij zingen dit in twee uitvoeringen gewoon en iets sneller. We hadden nu de langzamere versie. Maar dat deed niets af van hoe men dit accepteerde. Dan maak ik de luisteraars een beetje gek want er kwam de nodige gymnastiek voorbij waar ze aan mee moesten doen. Dat gebeurde natuurlijk niet maar dat het op het einde ineens zo snel ging, verwachte men ook niet. Mooi om dit mee te maken.

Als allerlaatste lied hadden we de-Vaarwelwals. Dat kent iedere bewoner van Ter Heijde wel denk je dan. Toch is dit niet meer zo want er zijn de laatste jaren, met alle nieuwbouw die er is gekomen ook vele niet Heijers bijgekomen. Een heel gezellig en hartelijk optreden was tot een einde gekomen en onze plaats werd overgenomen door, Koor, geen gehoor. Ook een leuk koor om naar te luisteren met een geheel andere zangstijl als wij.

Samenvoegend het volgende.

Wij waren weer heel blij toen de uitnodiging wederom te komen zingen in mijn e-mail tevoorschijn kwam en mijn antwoord ging geen minuut later al weer terug dat we vast en zeker weer een optreden gingen verzorgen. Het is gewoon weer thuis komen voor ons. Onze grote dank gaat dan ook uit naar het bestuur van Dorpsvereniging Ter Heijde a/z Ook hun medewerkers daar aanwezig, grote hulde voor wat men daar allemaal voor hun dorpje doen. Voor de mensen die de geluidsinstallatie telkens maar weer moeten neerzetten en weghalen. Neem nog steeds mijn petje (als ik die had) af evenals voor Piet, achter zijn tabernakel De luisteraars die aan van alles hebben meegedaan wat ze moesten doen van de dirigent nl. Klappen, meezingen, gezellig zijn enz. enz.

Tot slot ga ik mijn eigen Westlanders natuurlijk niet vergeten. Zonder hen sta ik in mijn eentje en dat heeft ook weinig zin. Ze houden mij hopelijk in vorm.

Zou ze zowat hebben vergeten, de fam.

Smartlappenkoor de westlanders